Toen ik net begon met ondernemen was ik een 1000-dingen-doekje. Ik wilde iedereen wel helpen en toch was het lastig om aan klanten te komen die met me wilden samenwerken. Ik durfde niet te kiezen uit angst om klanten mis te lopen.
Na maanden van ploeteren kwam ik op het punt dat ik de handdoek in de ring wilde gooien. Ik dacht: “Ik stop met mijn bedrijf en blijf gewoon lekker in loondienst. Ondernemerschap is niets voor mij.” Wat ik me niet realiseerde is dat ik twee beperkende overtuigingen had. Ik dacht dat ik iedereen moest kunnen helpen en ik dacht dat ik ondernemen maar ‘gewoon’ moest kunnen.
Herkenbaar? Dan is de kans groot dat je een oudste dochter bent.
Oudste dochters zijn vrouwen die al van jongs af aan gewend zijn om hun eigen boontjes te doppen. Als ze niet weten hoe iets moet dan zoeken ze het zelf uit. En dat brengt ze ook veel. De valkuil is dat dat onderzoek en hapsnap informatie verzamelen veel tijd en energie kost. En ook hapsnap resultaten oplevert.
Toen bij mij het kwartje viel dat ondernemen een vak is, zocht ik een ondernemerscoach. Ik leerde van haar mijn bedrijf vanaf een stevig fundament op te bouwen. Ze daagde me uit om keuzes te maken, knopen door te hakken. Ik vond het ontzettend spannend maar merkte ook het effect.
Met haar hulp kon ik me als mens en als ondernemer sneller ontwikkelen. Wat een verschil met al die maanden waarin ik vast zat en ik alleen op mijn zolderkamer aan het wikken en wegen was wat de beste keuze zou zijn.
Sinds die tijd investeer ik naast mijn vakinhoudelijke ontwikkeling ook tijd, geld en energie in het ontwikkelen van mijn ondernemersvaardigheden. Ik leer iedere dag nog bij. Dat is een bewuste keuze.
Op dit moment ben ik (weer) samen aan het werk met marketingcoach Selma Foeken. Zij leert me onderscheidend ondernemen en marketing doen op een manier die bij mij en mijn klanten past. Onlangs werd zij samen met een aantal klanten van haar geïnterviewd voor de Intermediair. Eén van die klanten, dat ben ik. 🙂
Het artikel gaat over waarom het zo belangrijk is om duidelijke keuzes te maken. Je kunt het hier nalezen: https://www.intermediair.nl/persoonlijke-groei/ambitie/onderscheid-je-als-zzp-er-door-duidelijke-keuzes-te-durven-maken
Dit artikel gaat over keuzes die je maakt als ondernemer. Maar jij en ik maken de hele dag door keuzes. Welke kleren trek je aan? Wat eet je vandaag? Welke Netflix-serie kijk ik? Dat gaat ons goed af.
Aan de andere kant kunnen we geneigd zijn om keuzes die er echt toe doen, die belangrijk voor ons zijn, uit te stellen. Daar komt ons perfectionisme om de hoek kijken. De angst om de verkeerde keuze te maken. Maar wat is de prijs die je betaalt als je geen keuze maakt? Om niet achter die droombaan aan te gaan? Of om je bedrijf op te starten?
Meewerken aan het artikel in de Intermediair gaf ook mij weer het inzicht hoe belangrijk het is om wél te kiezen. De perfecte keuze bestaat namelijk niet. Dus hak die knoop door. Ook als je bang bent voor wat er misschien fout kan gaan. Je kunt namelijk altijd opnieuw kiezen.
Natuurlijk, als je een besluit neemt loop je het risico dat je een ‘verkeerde’ keuze maakt. Zo heb ik echt wel keuzes gemaakt die anders hebben uitgepakt dan ik hoopte. Die niet hebben opgeleverd wat ik had verwacht. Maar ik leef nog en heb er een belangrijke les uit geleerd: niet doen wat ‘anderen’ doen maar kiezen voor wat past bij mij.
Oudste dochters mogen leren dat de perfecte keuze niet bestaat. Dat een keuze maken (ook al is dat niet de perfecte keuze) meer oplevert dan eindeloos je opties blijven overdenken. En dat je hulp mag inschakelen om een keuze te maken die bij jou past. Dat is pas een krachtige keuze.