Donderdagavond. Ik kom blij thuis na een dag jaargroep begeleiden en kijk nog even naar mijn mail. Mijn oog valt direct op de mail van de verhuurder van mijn kantoorruimte.
Ik voel mijn adem omhoog schieten en mijn buik samenknijpen, want ik lees: opzegging overeenkomst. Ik baal. Nog meer als ik zie dat ik half juni de ruimte al moet opleveren. Dat ik de ruimte een keer moest verlaten wist ik toen ik erin kwam. Maar nu het zover is valt dit best even rouw op mijn dak.
Nadat ik even flink heb gebaald schiet ik in de actie: mailen naar de verhuurder of ik toch niet later op kan leveren zodat ik met mijn groepen tot aan de zomer gebruik kan maken van deze ruimte. Direct actief op Funda in Business. Ik neem contact op met makelaars, met ondernemersverenigingen en schakel mijn netwerk in. Actie actie actie. Dat is wat ik goed kan en wat me ook veel heeft gebracht.
Ondertussen maak ik een wensenlijstje voor mijn nieuwe plek:
- Een oude school of karakteristiek gebouw
- De grootte van 2 klaslokalen
- Goed bereikbaar met de auto en het openbaar vervoer
- Verbinding met de natuur
- Veel daglicht
Ik voel de tijdsdruk in mijn nek hijgen en tegelijkertijd voel ik ergens van binnen ook vertrouwen dat het goed komt.
Ik maak een plan B en plan C voor als het niet lukt om tijdig een nieuwe plek te vinden. Spullen in de opslag. Tijdelijk externe ruimte huren.
Avond na avond scroll ik door Funda in Business op zoek naar dé plek. Ik bezoek een mooie plek in de binnenstad die op papier alles lijkt te hebben wat ik zoek maar toch niet goed voelt. Ik bezoek een aantal panden met een makelaar en het is het allemaal net niet. Doordat ik zoveel tijdsdruk ervaar schiet regelmatig door mijn hoofd dat ik misschien maar iets moet kiezen dat niet ideaal is, zodat ik in ieder geval een nieuwe plek heb.
Uit mijn netwerk krijg ik meerdere tips voor mogelijke locaties. Een van die tips was om te gaan kijken bij de Zutphenseweg 55. Een andere ondernemer zei: “Zou het Businesspoint niet iets kunnen zijn voor jou?” Ik schrijf de tips op en neem me voor om dat later te onderzoeken.
De dag erna heb ik een kijkafspraak bij een pand met de makelaar. Ik loop naar binnen en voel meteen dat dit het niet is. Dat geef ik meteen aan bij de makelaar en leg mijn dilemma uit: de stramienmaten van kantoren passen niet bij wat ik graag wil voor de groepen met wie ik werk. Zijn tip: “Je zou de oude MTS eens kunnen proberen.”
Als ik weer thuis ben open ik Google en voer de zoekopdracht ‘Zutphenseweg 55 Deventer’ in. Ik krijg kippenvel als ik ontdek dat de drie tips die ik heb gekregen: Zutphenseweg 55, het Businesspoint en de oude MTS hetzelfde gebouw blijken te zijn.
Ik zoek de contactgegevens van de verhuurder op en bel hem. Ik leg uit dat ik op zoek ben naar een nieuwe werkplek, ongeveer 2 klaslokalen groot en hij zegt: dat is toevallig. Ik heb een huurder die gisteren de huur heeft opgezegd. Zijn huurcontract loopt nog tot oktober maar hij wil er zo snel mogelijk uit.
We maken een kijkafspraak voor de week erna. Zodra we de ruimte binnenlopen voel ik het al: dit is de plek. De ruimte voelt nu nog wat steriel aan maar is ruim en licht en ik zie de potentie van de plek. Ik geef ter plekke aan dat ik de ruimte graag wil huren.
Na wat heen en weer bellen en mailen maken we de afspraak zodat ik 1 juni de sleutel krijg en kan klussen. Op die manier kan ik in één keer kan verhuizen. Plan B en C kunnen in de ijskast, want mijn spullen hoeven allemaal niet in de opslag. Ook in het proces tussen de sleutel krijgen en verhuizen lijkt alles (met goede voorbereiding ;-)) als een puzzel in elkaar te vallen.
Inmiddels ben ik verhuisd. De plek waar ik nu mijn klanten kan ontvangen is in het Businesspoint aan de Zutphenseweg 55, de voormalige MTS.
Het is een fijne plek die bijna alle punten van mijn wensenlijstje afvinkt. Het is een oude school of karakteristiek gebouw, de lichte ruimte heeft de grootte van twee klaslokalen en het is goed bereikbaar met het openbaar vervoer.
Het enige wat ontbrak was de verbinding met de natuur. Dacht ik…
Tot ik deze week een wandelingetje maakte in de omgeving van het pand en ontdekte dat je een mooie wandeling langs de IJssel kan maken. Precies in een half uur.
Het is bijzonder wat er gebeurt als je weet wat je wilt en daar je aandacht op richt.
Het klinkt misschien zweverig maar ik voel en ervaar dat ik geholpen ben bij het vinden van deze nieuwe plek. Mijn planning was krap: 1 juni de sleutel en ik moest 17 juni mijn oude plek opleveren. En toch is het gelukt.
Ja, ik heb hard gewerkt. Ja, ik heb veel hulp ontvangen waar ik blij en dankbaar voor ben. Ja, ik heb de vloer leggen en de verhuizing uitbesteed en toch pasten alle puzzelstukjes in elkaar. De plek is nog niet helemaal af (net als bij iedere verhuizing) maar iedere keer als ik de ruimte binnenkom ben ik zó blij dat ik hier mag werken.
En moe ben ik! Want zo’n verhuizing kost meer tijd en energie dan je denkt.
Inmiddels heb ik de eerste groepen ontvangen op de nieuwe plek en wat is het fijn. Mijn oude plek was prettig en toch voelt het nu alsof ik van mijn studentenkamer ben verhuisd naar mijn eerste echte huis. De komende tijd ga ik landen op mijn nieuwe plek en ik kan niet wachten om hier ook na de zomer weer met groepen gelijkgestemde vrouwen aan het werk te gaan.
PS. Wil je het niet langer alleen doen en kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan even contact met me op voor een persoonlijk gesprek. Dan verhelderen we je vraag en kun je meteen de nieuwe ruimte bewonderen. Je bent welkom!