We hebben met mijn bedrijf een intensief, heerlijk en turbulent jaar achter de rug. Een bedrijfsverhuizing, werken met de leukste klanten, een boek schrijven en daarna ook de promotie van het boek en het boekenfeest. Wat is het gaaf om te kunnen noemen dat we vorige week bericht kregen dat ‘Het verborgen leiderschap van oudste dochters’ na de #1 positie op managementboek nu ook het bestverkochte managementboek is van Nederland in de zomer van 2023. Zo gaaf!

We hebben achter de schermen hard gewerkt met elkaar en zijn ook allemaal toe aan vakantie. Daarom hebben we besloten dat we in de periode van 25 juli tot en met 15 augustus gesloten zijn. 

Dit klinkt als een simpel besluit. Toch was het dat niet direct. Tijdens ons wekelijkse teamoverleg ontdekten we ongeveer twee maanden geleden dat we in dezelfde periode met vakantie wilden gaan en dat schuiven in de planning door omstandigheden praktisch gezien niet mogelijk was. 

Wat doe je dan? 

We bespraken de mogelijkheden. Kunnen we achtervang regelen? En is dat wenselijk? We bespraken de voor- en nadelen en kwamen tot het inzicht: waarom gunnen we onszelf geen vakantie van drie weken? 

Mijn innerlijke rechter ging aan. Ik kan de boel toch niet sluiten? Hoe moet dat dan met vragen van klanten en aanvragen die binnenkomen in die periode?

Tegelijkertijd weet ik uit bijna 11 jaar ondernemerservaring dat de zomerperiode vaak een rustigere periode is omdat klanten ook op vakantie zijn. Bovendien: we werken niet op de eerste hulp en we hebben online tools waar klanten thuis mee aan de slag kunnen. Daardoor kunnen ze toch door, zelfs als we niet direct beschikbaar zijn. 

Alles veranderde toen ik mezelf de vraag stelde: wat is urgent en hoe kan het wel? Dat maakte dat ik naar oplossingen kon gaan kijken en ging herkennen hoeveel er eigenlijk gewoon door kan lopen. Zelfs als we drie weken helemaal dicht zijn.

De boekverkoop van ‘Het verborgen leiderschap van oudste dochters’ wordt geregeld door Managementboek. Fijn, want uit de reacties van de lezers blijkt dat het een fijn boek is voor op het strand, aan de rand van het zwembad, in de hangmat, bij de tent, op het terras, in de auto of trein. Zowel in Nederland, Vietnam, Zweden, Curaçao, Oostenrijk, Frankrijk en Nieuw-Zeeland hebben er al mensen op vakantie van het boek genoten. 

De verzending van het oudste dochter carddeck kan niet doorgaan en ligt dus 3 weken stil. Mijn jongste dochter, die in het bedrijf meewerkt en de verzending van de carddecks regelt is samen met haar zus en 50.000 scouts naar Korea. Ze gaat naar de Wereld Jamboree, een groot scouting-event. Maar door mezelf de vraag te stellen ‘Hoe kan het wel?’ merkte ik ook hier: dat kan best. Als we het maar tijdig en helder communiceren is het geen probleem dat de carddecks wat later worden verzonden. Dat zelfde geldt voor aanvragen in de vakantieperiode. Klanten werden natuurlijk ook geïnformeerd zodat we ze eventueel nog voor de vakantie kunnen helpen en zo krijgt onze vakantiestop steeds meer vorm. 

Uiteindelijk was de doorslaggevende reden om de vakantiestop door te zetten dat ik wil voorleven wat ik mijn klanten gun. Je hebt ook hersteltijd nodig. Mijmertijd, lummeltijd, tijd voor jezelf en je dierbaren. Tijd om even afstand te nemen en op te laden. 

Hoe is dat voor jou? Gun jij jezelf de ruimte deze zomer om echt vrij te zijn om op te laden, te lezen, buiten te zijn of wat je ook maar blij maakt?

En als je denkt dat het niet mogelijk is voor jou, kan het interessant zijn om toch te kijken wat is er wel kan om jezelf vrij te voelen? Wat is er misschien nog meer mogelijk?

Ik ben benieuwd.

PS. Mocht je het Oudste dochter carddeck deze zomer nog willen bestellen, doe dat dan voor 21 juli. De bestellingen die na 21 juli binnenkomen worden vanaf 16 augustus weer verzonden.