Als ik naar mezelf kijk was ik in het begin van mijn ondernemerschap een duizend-dingen-doekje. Ik vond alles leuk, wilde iedereen helpen en was zo eager om mijn bedrijf te laten slagen dat ik in talloze ‘startersfouten’ ben getrapt. Ik heb eindeloos kopjes koffie gedronken (zonder resultaat), vond dat iedereen mijn hulp wel kon en moest gebruiken (heel irritant) en dacht dat als mijn website en huisstijl klaar waren de klanten in de rij zouden staan (illusie armer).

Zelf denk ik dat het ondernemerschap soms ook wel geïdealiseerd wordt. Ik ben gaan ondernemen omdat ik me vrij en blij wilde voelen. Maar zo heb ik me lang niet altijd gevoeld. Ik denk ook niet dat iedereen gemaakt is voor het ondernemerschap. Want er is lef en moed voor nodig en de bereidheid om (verantwoorde) risico’s te nemen.

Als ik naar mezelf kijk heb ik in de beginperiode van mijn ondernemerschap veel tijd, energie en geld verloren doordat ik geen helder plan had. Ik deed maar wat.

Toen ik eenmaal een stappenplan in handen had hoe ik een bedrijf kon opbouwen vielen allerlei puzzelstukjes op zijn plek. Ik ontdekte dat als ik goed voor mezelf zorg, datgene doe waarmee ik het meeste waarde toevoeg voor mijn klant  en met een blij gevoel mijn werk doe, ik ineens veel aantrekkelijker werd voor mijn ideale klant. En omdat mijn werk en de klanten met wie ik graag werk zo dicht bij me liggen gaat het ook steeds moeitelozer. Mijn leuke klanten bevelen me aan, aan de mensen voor wie ik van betekenis kan zijn. Een groter compliment kun je niet krijgen (dus dank je wel daarvoor!)

Ben jij ook wel klaar met ploeteren of merk je dat je tegen een plafond aanloopt in je bedrijf in tijd, geld en energie, weet dan dat het anders kan.

En ik kan je helpen.

Hoe zou het zijn voor jou om deze zomer te gebruiken om terug te gaan naar de basis van je bedrijf. Om stap voor stap te kijken waar je nu staat en helder te krijgen waar je naartoe wilt zodat je daar concrete stappen in kunt zetten.

Zodat je de zomerperiode goed besteedt en vanuit rust en vertrouwen het komende half jaar in kan gaan.
Omdat je het fundament van je bedrijf helder hebt.
Omdat je weet wie je ideale klant is.
Omdat je een aanbod hebt waarmee jij je klant heel goed kan helpen.
Om een plan te maken voor je marketing die bij jou past.
Om verkoopgesprekken te leren voeren die niet verkoperig aanvoelen omdat je intentie is om te helpen.

Want dan wordt ondernemen weer leuk, voel je je vrijer, word je aantrekkelijker voor klanten, maak je meer winst en ervaar je meer voldoening.

Als je denkt: Ja, dat wil ik vraag dan nu een persoonlijk adviesgesprek met me aan zodat ik met je mee kan kijken waar je nu staat en waar je naartoe wilt.  Die helderheid gaat je helpen om te bepalen wat je volgende stap is. Het gesprek is vrijblijvend en verplicht je tot niets.