Hoe verstop jij je?
Vorige week begeleidde ik weer een vrouwelijk leiderschapsdag. Een prachtige dag met mooie vrouwen. Vol met talenten en kwaliteiten. Vol met stille verlangens of frustraties van iets waar ze het verschil in willen maken.
Een van de dingen die tijdens de dag weer heel duidelijk werd is dat we allemaal verstop-strategieën gebruiken om niet onze eigen plek en ruimte in te nemen.
Wat bedoel ik daarmee?
Verstop-strategieën zijn de manieren waarop we juist die stappen uitstellen die ervoor zouden zorgen dat we meer voldoening ervaren. En die ons in staat stellen om een positievere invloed op de wereld te hebben. En het venijnige van die verstop-strategieën is dat we onszelf er tegelijkertijd van overtuigen dat we op de ijverigste haalbare manier vooruitgang boeken.
Met welke strategieën speel jij verstoppertje?
Verstopstrategie 1: Eerst dit, dan dat
‘Eerst dit, dan dat’ heeft betrekking op de overtuiging die we erop nahouden over de volgorde waarin dingen zouden moeten gebeuren. Voorbeelden hiervan die ik veel op me heen zie en bij mijzelf herken: ik moet eerst een website hebben voordat ik een cursus kan geven. Eerst moeten mijn kinderen groter zijn voordat ik een opleiding kan volgen. Eerst moet ik een schrijfcursus volgen voordat ik een blog schrijf. Ik moet eerst afvallen voordat ik een fotoshoot kan laten maken. Ik moet eerst nog meer werkervaring opdoen voordat ik solliciteer op die leidinggevende functie.
Als je onder ogen ziet dat er allerlei mogelijke volgordes zijn waarin de stappen op weg naar je doel kunnen plaatsvinden, dan kun je de meest rechtstreekse route kiezen. Een blog schrijven kun je bijvoorbeeld ook leren door het te doen. Een cursus kun je ook onder de aandacht brengen bij familie en vrienden via mail of Facebook. Solliciteren op een functie waarin je nog mag groeien.
Verstopstrategie 2: Ontwerpen op een whiteboard
Als we op het whiteboard aan het ontwerpen zijn, hebben we het gevoel ijverig aan het werk te zijn. Een groot deel van dat werk blijkt later niet productief. Hoe komt dat? Omdat we iets scheppen wat niet in overeenstemming is met wat ons beoogd publiek wil. Dat wat we verzinnen staat te ver af van wie we willen bereiken. Het is spannend om al in een vroeg stadium dat wat je bedenkt voor te leggen aan je beoogde publiek. Maar je hebt veel eerder scherp wat wel en niet werkt of aansluit. En dat bespaart een boel tijd en energie. Het is dus zinvol om te ontwerpen samen met de mensen die je wilt bereiken.
Verstopstrategie 3: De zaken veel te ingewikkeld maken
Zelf herken ik die valkuil bij het schrijven van mijn e-book. Ik hikte aan tegen de techniek: ik kan dat helemaal niet, een e-book opmaken. En hoe moet dat dan met de techniek op mijn website? Daardoor verlamde ik en gebeurde er niets meer en legde ik de zaak stil. Zo hoefde ik mijn e-book ook niet aan de buitenwereld te laten zien. Maar moet je alles zelf kunnen? Het is oké om om hulp vragen. En ja, het is soms spannend om naar buiten te komen en zichtbaar te worden met iets dat jij gemaakt hebt.
Verstopstrategie 4: Eindeloos bijschaven
Eindeloos bijschaven. Eindeloos en eindeloos het ik het e-book verfijnd en aangepast totdat ik dacht dat het perfect was. Dagen en dagen ben ik ermee bezig geweest. Wat een verlies van tijd en energie. Natuurlijk wil je dat je werk van hoge kwaliteit is maar soms moet ook onder ogen zien dat die behoefte aan kwaliteit soms alleen een mooi jasje is voor onze angsten. Soms is het belangrijker om de klus te klaren dan om er eindeloos aan te blijven bijschaven. Wat helpend kan zijn is om een eenvoudig en moedig ontwerp te maken. En die vroege versie aan anderen voorleggen om erachter te komen wat er volgens klanten/publiek of belanghebbenden nog moet worden verbeterd.
Verstopstrategie 5: Het verzamelen en presenteren van de ideeën van anderen
Wat we vaak geneigd zijn om te doen is de ideeën van anderen verzamelen en te presenteren.
In plaats van te laten horen wat je zelf weet en ervaren hebt over het onderwerp. We zijn geneigd kennis van buiten naar binnen te halen terwijl je eigen ervaring en deskundigheid vaak al groot genoeg om te laten horen wat je over het onderwerp te zeggen hebt.
Verstopstrategie 6: Het weglaten van je eigen verhaal
Je roeping, de dingen die je doet liggen vaak heel dichtbij jezelf. Je bent geraakt door iets en wil daar iets mee. Omdat het zo dichtbij jezelf ligt en dat kwetsbaar voelt kunnen we nog wel de neiging hebben om ons eigen verhaal weg te laten. Terwijl als je je eigen verhaal laten horen en vertellen waarom dit werk zo belangrijk voor je is, maakt dat je werk sprankelt en aan kracht wint. Je raakt mensen dan in het hart.
Verstopstrategie 7: Ik moet eerst afstuderen
We zijn opgevoed met het idee dat het goed is om door te studeren. Om door te leren. Steeds meer onderwijs te volgen. En natuurlijk is het goed om te studeren. Het is alleen de vraag vanuit welke neiging je blijft studeren. We hebben vaak meegekregen dat opleidingen ons verder helpen. We zijn geneigd om kennis van buiten naar binnen te halen. In plaats van te vertrouwen op wat we al weten en dat uit te dragen.
Als je deze verstop-strategieën nu eens terugleest, welke ken jij dan heel goed?
En wat kun je anders aanpakken nu je je ervan bewust bent?
Ik hoor graag van je!
Hartelijke groet,