Hoe doorbreek jij een patroon?

Een appje: ‘Aike, weet jij hoe lang het duurt voordat je een patroon kunt doorbreken?’
Ik denk even na. Want deze vraag heeft voor mij meerdere lagen.

Wat is een patroon eigenlijk?
Als ik de wikipedia erop nasla:
Een patroon bestaat uit een herhaling van eenvoudiger eenheden of ontstaat uit een herhaalde toepassing van dezelfde regels. Als denken en/of gedrag verlopen volgens voorspelbare regels spreekt men van een denk- en/of gedragspatroon.

Veel patronen en het gedrag dat daaruit volgt zijn handig: je tanden poetsen ’s ochtends en ’s avonds is daar een voorbeeld van. Daar denk je vaak niet over na en doe je gewoon.

Maar soms is een patroon en het gedrag dat daaruit volgt minder goed voor jezelf. Of heb je er last van. En mijn eigen ervaring is dat vaak het patroon op zich niet eens zo lastig is, maar het gedrag dat daarbij hoort. En de gevolgen van dat gedrag.

Het is dus belangrijk dat je je bewust wordt van het patroon én van het bijbehorende gedrag dat daarbij hoort. Want alleen dan kun je nieuw gedrag aanleren.

En dat nieuwe gedrag aanleren is nog niet zo gemakkelijk weet ik ook uit eigen ervaring. 

Onderzoek naar het doorbreken van patronen
Er zijn ook meerdere onderzoeken gedaan die onderschrijven dat je minimaal 21 dagen nodig hebt om nieuw gedrag in te laten slijten. Andere onderzoeken tonen aan dat je minimaal 66 dagen nodig hebt. Het zijn onderzoeken die een beroep doen op wilskracht en doorzettingsvermogen.

En op wilskracht en doorzettingsvermogen kun je ver komen maar voor mij werkt het uiteindelijk niet. Ik val vroeg of laat terug in oude patronen en gedrag.

Mijn eigen patronen en gedrag doorbreken
Een patroon dat er bij mij langzamerhand was ingeslopen, was om iedere avond een glas wijn te drinken. En regelmatig volgde ook glas twee of drie. 
Dat wilde ik niet meer.
Daarom heb ik eind 2017 besloten om in 2018 een jaar lang geen alcohol te drinken. 

De 100% regel 
Een belangrijk inzicht dat voor mij echt het verschil heeft gemaakt is de 100% regel. De 100% regel geeft rust: in 2018 drink ik geen alcohol. Dus ook niet als ik een drukke dag heb gehad, een feestje heb of op vakantie ben.

Toen ik nog niet de 100% regel hanteerde verloor ik zelf eindeloos veel tijd en energie door discussies in mijn hoofd. Wel. Niet. Wel. Niet. Gek werd ik ervan. Door de 100% regel was het antwoord heel duidelijk: nee, ik doe het niet.

Was dat altijd makkelijk?
Nee. Ik heb ook wel jankend onder een dekentje op de bank gelegen met de zoveelste kop thee. Of ben eerder naar huis gegaan van een feestje omdat ik er geen klap meer aan vond toen bijna iedereen aangeschoten was. En ik heb op vakantie boos en gefrustreerd door de wijnafdeling heengelopen en was ’s avonds bij het kampvuur terwijl iedereen zat te borrelen echt minder gezellig (lees strontchagrijnig).

Maar is het achteraf de moeite waard?
Absoluut. Ik heb meer energie, meer vrije tijd. Ik slaap beter. Ik sta altijd helder op. Ik voel me stabieler (minder moodswings) en ik ben een paar kilo kwijt.

Herkenbaar?
Welk gedrag zit jou in de weg en zou jij willen veranderen? Zou de 100% regel ook voor jou kunnen werken? Ik ben heel benieuwd!

Hartelijke groet,

Vraag dan nu een vrijblijvend persoonlijk adviesgesprek aan. Ik kijk dan met je mee waar je nu staat, waar je naartoe wilt en of ik je kan helpen.

Share This