Toen ik bijna 10 jaar geleden mijn bedrijf startte was ik vrij naïef. Ik dacht dat als mijn logo en website eenmaal online zouden komen, de klanten in de rij zouden staan. Niet dus.
Bij een eigen bedrijf opstarten komt zoveel meer kijken dan goed zijn in je vak. Alles wat je hebt geleerd op school moet je afleren. Nou ja, bijna dan. Een van de belangrijkste ondernemerslessen is dat je het ondernemerschap echt kunt leren en dat je het niet alleen hoeft te doen. Dat heeft voor mij echt al het verschil gemaakt.
Als je het ondernemerschap eenmaal onder de knie hebt wordt het veel leuker. Maar dan nog heb je altijd te maken met ups en downs. Meestal ben ik heel blij met mijn bedrijf. Maar ik heb toch ook af en toe een dag of een week dat het tegenzit. Ik heb mezelf zelfs weleens al scrollend op een vacaturesite aangetroffen. Al is dat gelukkig alweer even geleden. 😉
Inmiddels weet ik dat de dingen die je voor het eerst doet gemiddeld 3x zo lang duren dan je vooraf dacht. Dat deel ik niet met je om je te ontmoedigen maar om eerlijk te zijn. Deze stelregel was ik zelf laatst in mijn enthousiasme even vergeten…
Al langere tijd wilde ik een carddeck ontwikkelen, maar uiteindelijk drukte ik vrij impulsief op de betaalknop om in te stappen in het programma om het carddeck te ontwikkelen. Ik had niet echt rekening gehouden met dit project in mijn planning en dacht: dat doe ik er wel even bij.
Het begin liep ook echt als een trein. Het creatieve proces was heel tof. Van concept tot ontwikkeling en de kaarten uitdenken met de vormgever. Dat ging soepel en in de flow.
Ik wilde echter ook een begeleidend boekje bij het carddeck. Dat betekende teksten schrijven, corrigeren en hier en daar schrappen om zeker te weten dat het in het doosje zou passen. Een behoorlijke puzzel.
Maar dan begint het eigenlijk pas. De kaarten moeten gedrukt worden, dus op zoek naar een drukker. Ook best ingewikkeld want hoe zit het met al die papiersoorten? Hoe beoordeel je zo’n offerte nu goed?
Zo’n carddeck moet besteld kunnen worden door klanten dus daar moest een verkooppagina voor gemaakt worden op de website. Die dan weer gekoppeld moet worden aan het facturatiepakket. En hoe krijg je daar dan de adressen uit op een handige manier om de pakketjes te kunnen versturen? Gelukkig kon Pauline me daarbij helpen.
De carddecks moeten na bestelling ook verzonden kunnen worden. Dus daar zijn doosjes voor nodig. Maar welke maat? Welke leverancier?
Allemaal dingen waar ik van tevoren niet heel goed over na heb gedacht.
Gelukkig had ik een maatschappelijke stagiaire en samen hebben we de doosjes gevouwen in de voorjaarsvakantie.
De druktijd was langer dan verwacht en ik nu zit al weken op kantoor tussen een stapel doosjes. Een klant dacht laatst dat ik een nieuw kunstwerk had gemaakt op mijn werkplek maar dat was eerlijk gezegd een gevolg van een te optimistische planning.
Allemaal niet erg maar wel een mooie reminder voor jou als je met een nieuw project begint. Zet op papier hoeveel tijd je denkt bezig te zijn met je project en doe de ingeschatte tijd x3 en dan weet je zeker dat je ongeveer goed uitkomt.
Aan de andere kant is ergens gewoon induiken soms ook heel lekker. Als ik van tevoren alles had overdacht was het carddeck er nu niet geweest. Die overweging geef ik je ook graag mee – ergens induiken kan er ook voor zorgen dat je een idee ook echt in de wereld zet. 🙂
Deze week kwamen de carddecks dan eindelijk binnen. En wat ben ik blij!
Vol trots presenteer ik je dan ook graag het oudste dochter carddeck.
Het carddeck heb ik zoals je leest met liefde, zorg en aandacht voor je ontwikkeld. Het helpt je om op dagelijkse basis even een moment bij jezelf stil te staan. Een cadeau voor jou.
Ik pak het met liefde en zorg voor je in en verstuur het graag naar je toe.
PS. Tip: het carddeck is ook een mooi cadeau voor een vriendin, je oudste dochter of voor moederdag.