We zijn alweer bijna halverwege het jaar. En wat vliegt de tijd!

Zelf maak ik regelmatig de balans op om te kijken hoe het met mij en mijn bedrijf is.

Ik kijk terug naar wat ik al gedaan en bereikt heb en ik kijk vooruit naar mijn plannen voor de rest van het halfjaar.

Ik kijk dan niet alleen hoe het zakelijk gaat maar neem eigenlijk alle leefgebieden mee.

De vragen die ik mezelf stel:

  • Hoe wil ik me voelen?
  • Hoe is het met mijn gezondheid en welzijn?
  • Hoe is het met mijn relaties?
  • Hoe is het met mijn werk/bedrijf?
  • Hoe is het met mijn financiën?
  • Hoe is het met mijn persoonlijke ontwikkeling en groei?

Het beantwoorden van die vragen kan fijn zijn om te doen, maar soms ook confronterend. Vooral als een aantal dingen niet gaan zoals je graag zou willen. Maar alleen als je weet hoe je ervoor staat kun je actie ondernemen. Bijsturen waar nodig is. En dat helpt.

Wat ik uit mijn eerste periode als ondernemer weet is dat ik een haat-liefde verhouding had met de zomer. Ik hou van lekker weer en buiten zijn, meer tijd voor mijn dierbaren. Vakantie vieren.

Maar als ondernemer ervaarde ik het ook als een spannende tijd.  Omdat je zelf met vakantie bent, je klanten zijn vrij. Daardoor zijn er misschien minder inkomsten de komende periode… Dat kan spanning opleveren.

Waar je met een baan in loondienst weet dat je ook na je vakantie salaris op je rekening hebt staan weet je dat als ondernemer vaak niet zeker. Inmiddels weet ik ook dat dat anders kan. Zelf heb ik mijn bedrijf inmiddels zo draaien dat ik nu al weet dat ik mezelf, mijn team en mijn vaste kosten de komende periode gewoon kan doorbetalen, ook als ik zelf vrij en op reis ben. En dat geeft rust en een vrij gevoel. Maar dat was tot vorig jaar nog niet vanzelfsprekend.

Stel jezelf eens de vraag: hoe is dat voor jou?

Meer tijd en ruimte om te werken aan je bedrijf
De zomer is vaak ook een periode waarin je wat minder met klanten werkt en meer tijd hebt om te werken aan je bedrijf. Je hebt vaak meer tijd en ruimte om klussen op te pakken die al een tijd zijn blijven liggen. Om aan het fundament van je bedrijf te werken zodat je ideale klanten gaat aantrekken. Om eindelijk je eigen aanbod te ontwikkelen. Om die strategie en dat plan te maken voor je marketing. Om je verkoopvaardigheden te ontwikkelen. Zodat je je ideale klanten gaat aantrekken en een winstgevend bedrijf opbouwt. Want dan wordt ondernemen leuk, voel je je vrijer, word je aantrekkelijker voor klanten, maak je meer winst en ervaar je meer voldoening.

Een denkfout die ik zelf heb gemaakt is dat ik dacht dat ik ondernemen maar gewoon moest kunnen. Inmiddels weet ik beter en heb ik stap voor stap een winstgevend bedrijf opgebouwd waarin ik doe wat ik het liefste doe, met fijne klanten werk en winst maak.
En dat geeft voldoening en rust. En dat kan ik jou ook leren.

Hoe zou het zijn voor jou om deze zomer te gebruiken om eens terug te gaan naar de basis van je bedrijf. Om stap voor stap te kijken waar je nu staat en helder te krijgen waar je naartoe wilt zodat je daar concrete stappen in kunt zetten zodat je de zomerperiode goed besteedt en vanuit rust en vertrouwen het komende half jaar in kan gaan.

Als je denkt: Ja, dat wil ik, vraag dan nu een persoonlijk adviesgesprek met me aan zodat ik met je mee kijk waar je nu staat en waar je naartoe wilt.  Die helderheid gaat je helpen om te bepalen wat je volgende stap is.