Veel vrouwen op sleutelposities zijn altijd druk. Een volle agenda. Veel ballen in de lucht. Ze werken keihard. En toch bereiken ze niet altijd dat wat ze willen. Kost het meer tijd en energie om de resultaten te bereiken dat ze vooraf hadden ingeschat. Herkenbaar?

Vanuit verantwoordelijkheidsgevoel richting het werk gaat die extra tijd en energie vaak ten koste van vrije tijd en tijd met het gezin. En daar kun je je bij tijd en wijle best schuldig over voelen. Je zou dit graag anders willen maar weet niet goed hoe je dat aan moet pakken. Je neemt iedere vakantie weer voor dat werk en privé meer in balans mogen. Dat gaat soms een tijd goed maar als er vanuit je werk een appel gedaan wordt op je verantwoordelijkheidsgevoel merk je dat de balans vaak doorschiet naar het werk.

En dat is niet zo gek. Je hebt nu eenmaal een baan met veel verantwoordelijkheid. En dat kun je ook goed.

Maar als je niet uitkijkt word je geleid door de waan van de dag en je agenda en is er weinig tijd en energie voor jou en de dingen die ook belangrijk zijn. Hoe drukker we zijn hoe meer we geneigd zijn om in de actie te schieten. Het voelt wel goed maar de gewenste resultaten bereiken we niet. Het werkt dus niet!

Hoe drukker je bent hoe meer de tegenovergestelde beweging nodig is: eerst vertragen en stoppen, uitzoomen en dan in actie en die dingen doen die het echte resultaat opleveren. Maar waarom doen we dat dan niet vaker?

We laten ons leiden door de waan van de dag en gunnen onszelf die ruimte niet want daar hebben we geen tijd voor. Het voelt tegennatuurlijk om het rustiger aan te doen. Of om misschien zelfs wel even te stoppen met datgene waar je mee bezig bent. Terwijl afstand nemen dé manier is om dingen weer helder en scherp te zien. Het kan helpend zijn om je echt letterlijk terug te trekken. Om zo ook figuurlijk afstand te nemen van de dagelijkse praktijk.

Want hoe waardevol is het om de dingen weer helder te zien? Dan ben je niet langer symptomen aan het bestrijden en brandjes aan het blussen maar vanuit rust aan het werk. Dat geeft veel meer voldoening én resultaat. Niet alleen op je werk maar ook voor thuis.

Als je het niet organiseert voor jezelf gebeurt het niet.

Zet jij de eerste stap?